Werkgroep Maatschappelijk Verantwoord Kerken (MVK):

Overheden, bedrijven, organisaties, huishoudens, kerken: overal breekt het besef door dat we beter moeten omgaan met aarde en medemens. Ook de uitvaartondernemingen denken na over duurzaamheid.
Als je bewust leeft, rekening houdt met medemens en natuur, hier en nu, en op andere plaatsen in de wereld en voor de generaties die na ons moeten leven op deze aarde, is het logisch dat je ook nadenkt over wat er na je dood gebeurt. Ook uitvaartondernemingen denken na over duurzaamheid, omdat hun klanten daarom vragen en uit eigen overtuiging.

Aan wat voor onderwerpen werken de duurzame uitvaartondernemers? Het gaat om allerlei thema’s, zoals:
• energiebesparing, duurzame energie,
• elektrische uitvaartauto’s
• de kist: materiaal, herkomst van het hout e.d.
• catering
• koelen en conserveren
• grafmonument, hout of natuursteen (arbeidsomstandigheden in de groeve, vaak in China en India)
• bloemen: seizoensbloemen uit Nederland in plaats van elders uit de wereld ingevlogen bloemen, gif- en kunstmestgebruik bij de teelt, enzovoort.

Er is een stichting die uitvaartondernemers en hun klanten helpt om rekening te houden met medemens, natuur en milieu bij de uitvaart: stichting Greenleave. Op hun website, staat o.a.:
Heel veel mensen zijn geïnteresseerd in duurzaamheid en maken tijdens hun leven keuzes die hierbij passen. Toch is het nog niet zover dat ook de uitvaart duurzaam wordt vormgegeven. Want wanneer men een uitvaart moet regelen voor een dierbare is er vaak weinig tijd om zich te oriënteren op duurzame producten en diensten.

Nu is dat wél mogelijk, met GreenLeave.

De werkgroep Maatschappelijk Verantwoord Kerken (MVK) raad het aan als een goed initiatief.

Nieuwsgierig? Bekijk de website van Greenleave.

Stichting GreenLeave is in het voorjaar van 2013 opgericht door zes uitvaartondernemers die méér inhoud willen geven aan de duurzame uitvaart dan alleen het geven van informatie.
GreenLeave wil op een praktische manier invulling geven aan de keuzes en vormgeving van de duurzame uitvaart. Wij willen de consument de mogelijkheid geven om écht duurzame producten en diensten te kiezen door een concreet aanbod te doen.

Ingezonden door Lambert Zandman, 20-03-2017.